Sunday, October 17, 2010

Teramat rapuh



Assalamu'alaikum wrm

1. Islam adalah ugama yg mengajak manusia untuk menggunakan aqal semaksima mungkin. Banyak ayat-ayat yg berkaitan dgnnya spt nasihat dan da'wah Ibrahim a.s. kpd ayahnya, bagaimana Ibrahim a.s. melihat bulan dan matahari dalam usahanya untuk berkenalan dgn ALLAH, da'wah Yusuf a.s kpd 2 orang banduan yg sebilik dgnnya, dan banyak lagi.

2. Ayat di atas adalah di antara contohnya. Mengajak manusia berfikir akan rumah yg paling lemah di dalam dunia, iaitulah sarang labah-labah.

3. Sarang labah-labah ini ada 2 sifatnya. Pertama, ia tidak tetap kedudukannya. Ia boleh berada di dalam bilik air, boleh juga berada di bawah meja tulis, kemudian mungkin ia boleh berada di atas pintu dsb. Kedua, ia adalah terlalu lemah dan rapuh. Binatang yg kecil spt nyamuk, serangga, akan sangkut di sesawangnya, tapi kalau burung yg lalu, hancur habis sarangnya dgn kibasan sayap burung itu.

4. Demikian tamsil yg Al-Quran kemukakan.

5. Kalau dalam konteks pengambilan hukum manusia dan menolak hukum ALLAH, dapatlah dilihat dgn jelas.

6. Undang-undang yg manusia cipta menepati keadaan dan ciri-ciri ini.

7. Ia tidak tetap. Kadang-kadang mengalami perubahan yg ketara. Naik saja pemimpin yg baru, maka macam-macam yg diubah. Ditokok tambah, dipinda, diberi nama baru, dan macam-macam lagi.

8. Ia juga amat rapuh. Yg sangkut dan dihukum, kadang-kadang rakyat biasa, yg tak punya apa-apa. Yg dicuri mungkin coklat di pasaraya, dgn harga mungkin 10 ringgit, dijatuhkan hukuman dan disumbat dalam penjara.

9. Yg rasuah, yg pinjam duit dari bank berjuta-juta tapi tak bayar, yg pecah amanah, yg rogol anak orang lain, kadang-kadang 'terlepas' begitu saja. Sebelah mata pun tak pandang, sbb dia ada 'bisa'. Tandatangan dia laku, elaun dia saja menyamai gaji 3 bulan rakyat biasa. Kalau dia dihumban ke penjara pun, layanan dia kelas satu. Siap bagi tv lagi boleh tengok.

10. Inilah sarang labah-labah. Bergantung selain dari ALLAH, menolak hukum ALLAH dan mengagung-agungkan undang-undang manusia yg bercanggah dgn AL-Quran. Tiada keadilan di dalam undang-undang sarang labah-labah, melainkan kezaliman yg tidak bertepi.

11. Kembalilah kpd ALLAH dan RasulNya.



1 comment: