Monday, April 12, 2010

Umpama 2 binatang tunggangan


Maksud: " Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu, dan berdo'a dgn berkata: " Wahai Tuhanku! ilhamkanlah aku supaya tetap bersyukur akan ni'matMu yg Engkau kurniakan kpdku dan kpd kedua ibu-bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal solih yg Engkau redhai; dan masukkanlah aku - dgn limpah rahmatMu - dalam kumpulan hamba-hambaMu yg solih."
AN-NAML: 19

Ada beberapa perkara besar di dalam ayat di atas:

1. Mu'jizat Nabi Allah Sulaiman a.s., dapat mendengar semut berkata-kata. Kata Imam Al-Qurtubi, Nabi Sulaiman boleh mendengarnya dgn jarak sejauh 6 batu.

2. Syukur atas segala ni'mat yg ALLAH kurniakan. Bila kita bersyukur, ALLAH akan menambah ni'matNya. Ini janji ALLAH. Kata 'Umar r.h., syukur dan sabar itu adalah umpama 2 binatang tunggangan yg aku tidak peduli mana satu yg akan aku naiki.

3. Melakukan 'amal solih untuk meraih redha ALLAH. Bila ALLAH redha atas seseorang, syurgalah tempat tinggalnya. Carilah redha ALLAH walau dimarahi manusia, jangan cari redha manusia dgn bernaung di bawah kemurkaan ALLAH.

4. Hidup di bawah rahmat dan kasih sayangNya. Tanpa rahmatNya, hidup adalah kosong, penuh dgn keluh kesah dan kesempitan jiwa.

No comments:

Post a Comment