Saturday, November 13, 2010

ALLAH pasti membantumu!


Selesai solat Isyak selepas kuliah maghribku di Masjid Kelang Lama, Kulim,pd Isnin yg lalu, aku dihampiri salah seorang dari jamaah yg hadir dalam kuliahku di malam itu.

"Tolong saya Ustaz", katanya, setelah dia memperkenalkan dirinya. (Lupa saya namanya)

"Apa yg boleh saya bantu?" balasku kpdnya. Wajahnya mencerminkan sedikit harapan.

"Saya dah tak boleh baca quran lagi!", katanya dgn wajah yg muram dan menzahirkan sedikit kesedihan.

"Kenapa?" saya membalas dalam usaha mencari sebab musabab untuk cuba mengatasinya.

"Saya terlibat kemalangan jalanraya 8 bulan yg lalu, motor yg saya bawa jatuh ke dalam longkang besar. Patah kaki, patah bahu kanan, dan gegaran pd otak di sebelah kanan", demikian dia menyenaraikan kecederaan yg dialaminya. Saya sedikit tersentak.

Katanya lagi, sejak dia pulih dari kecederaan itu, dia tidak mampu membaca al-quran. Dia kenal huruf al-quran, tapi tidak mampu membacanya. Berulang kali ke hospital termasuk pakar, semuanya dgn jawapan yg sama - masalah pd otaknya.

"Saya nak baca quran, ustaz. Saya rindu nak baca quran."

"Tolong saya ustaz", katanya dgn seribu pengharapan pd wajahnya.

Saya betul-betul tersentak. Inilah kes pertama yg saya jumpa, seseorang tidak mampu membaca al-quran, sdgnkan sebelumnya dia memang rajin membaca akl-quran.

Sekadar ilmu yg saya ada, saya cuba membantunya. Dgn menasihatinya supaya dia terus berdoa kpd ALLAH, saya bacakan beberapa ayat al-quran pd segelas air untuk dia meminumnya.

Mudah2an dimudahkan ALLAH untuk dia kembali dapat membaca al-quran.

Betapa di luar sana, ramai yg sihat otaknya, tapi masih malas membaca al-quran. Semoga kita bukan salah seorang dpd mereka.......


1 comment:

  1. Salam ustaz, apa khabar? saya ingin membeli kitab tafsir utk rujukan di rumah. Minta tlg ustaz syorkan kitab tafsir mana yang terbaik,lengkap dan mudah difahami.

    ReplyDelete